Door ons aanbevolen sites

Spelregels Triktrak

Backgammon is een raadsspel waar twee spelers controleur-als tellers rond dienovereenkomstig naar het broodje van dobbelen verplaatsen. Hoofdzakelijk, is het spel een ras en het geluk speelt een grote rol tijdens het spel. De speler die eerst al zijn stukken uit de raad verwijdert is de winnaar. Maar er is ook een grote maatregel van strategie die tijdens spel kan worden aangewend.

De raad van het Spel

de spelraad bestaat uit 4 secties, elk die een wigvormige ruimte, genoemd heeft punten, in afwisselende kleuren. Het spel vereist de spelers om 15 tellers door de cursus van 3 sectie (18 ruimten) en dan over de 6 punten van zijn huislijst, van linksdraaiend vooruit te gaan waar de tellers, weg worden gedragen of, verwijderd uit de raad. Het puntenaantal van 1 tot 24.

En de spelers kunnen het spel beginnen van zich of het bewegen aan een hoger punt of aan een lager punt. Elke speler begint met twee controleurs op zijn 24ste punt, 3 controleurs op zijn 8ste punt en vijf op elke 13de en 6de punten. De eerste 6 punten worden genoemd de huisraad. De volgende 6 punten worden genoemd de buitenraad. En de 3de reeks van 6 sectiespunten is de buitenraad van de tegenstander, terwijl laatste 6 de het huisraad van de tegenstander zijn. Een speler kan geen van zijn controleurs verwijderen tot alle 15 zijn huisraad bereiken.

De eerste speler van al zijn tellers te dragen wint. Een verliezer die van één enkele teller ontbreekt is „gammoned“ en zo verliest een dubbele staak. Bovendien is een verliezer „backgammomed“ wanneer hij één of meerdere tellers buiten zijn huislijst heeft. Wanneer dit gebeurt, verliest hij een drievoudige staak.

Het spel

De spelers bewegen hun tellers in tegenovergestelde richtingen. Door twee reeksen van te gebruiken dobbel. Een speler kan of één stuk door het totale aantal toe te voegen dat of twee stukken bewegen door het aantal wordt gerold te gebruiken dat door elke matrijs wordt getoond. Een broodje van dubbelen laat de speler toe om de totale telling van tweemaal te bewegen dobbelt.

Een teller kan naar een ruimte worden verplaatst niet als het door twee of meer vijandelijke stukken wordt bezet. Als er een „vlek“ (of één vijandelijk stuk) in een ruimte zijn, zal zijn teller op de ruimte blijven. Het vijandelijke stuk wordt tijdelijk verwijderd uit de raad en op spel slechts door het bij de meest verste ruimte van huis te plaatsen teruggekomen. De tegenstander kan niet any more teller bewegen tot dat stuk op spel is teruggekomen.

Close